Overslaan en naar de inhoud gaan

Oog voor talent

In tegenstelling tot wat de titel mogelijk laat uitschijnen gaat deze tekst niet over hoogbegaafdheid of supertalenten. Leerlingen worden niet 'excellent' geboren. (Leerkrachten trouwens ook niet.) Ze kunnen wel veel talent hebben voor iets of begaafd zijn in iets of zelfs in heel veel. Leerkrachten nemen samen met de ouders de rol op van instructeur, mental coach, verzorger en supporter om de talenten van hun kinderen tot bloei te brengen.  Daarom streven we ernaar elke leerling elke dag de opbrengsten van de eigen inspanning op school te laten ervaren.

De lat hoog voor iedereen

Dat lees je goed. Eerlijk rekening houden met verschillen tussen leerlingen betekent dat de lat niet even hoog ligt voor alle leerlingen, maar wel hoog voor elke leerling. Daarvoor moet de leerkracht zijn leerlingen héél goed kennen en kunnen inschatten wat elke leerling nodig heeft. Leerkrachten overleggen met elkaar bij de overgang naar een nieuw leerjaar zodat ze van bij de start zo goed mogelijk kunnen inspelen op de groeikansen van elk kind. Tussentijds overlegt de klasleerkracht regelmatig met de zorgcoördinator en parallelcollega('s) om het aanbod en de werkvormen bij te sturen.

Activeren

Goede leerkrachten stellen vragen, zetten hun leerlingen aan het denken en dagen hen uit tot initiatief, uitproberen en onderzoeken. Ze zullen ervoor proberen te zorgen dat hun leerlingen de eigen doelen herkennen, zodat ze daarmee gericht aan een volgende stap in hun leerproces kunnen werken. Leerlingen activeren en aansluiten bij wat zij kunnen en weten is de sleutel tot het succes. Daarnaast zijn ook belangstelling tonen en zelf nieuwsgierig zijn of het zal lukken belangrijk. Dat maakt dat de leerlingen verbondenheid met hun juf of meester voelen. De leerkracht zal zijn vertrouwen laten blijken en leerlingen steeds meer verantwoordelijkheid geven over het eigen leerproces.

Excelleren

We kijken op onze school naar leerlingen vanuit een op groei gerichte mindset. Daarom stimuleren we nieuwsgierigheid, onderzoek, actie en volharding. Het bevorderen van excellentie zien we als: "Elke leerling in staat stellen te worden wie hij/zij (zou kunnen) zijn."

Lees ook...