Kwaliteitsvol en relevant aanbod
Hoofd, hart en handen
In het katholiek basisonderwijs waar onze school deel van uitmaakt is het leren en leven op school gericht op de harmonische ontwikkeling van de hele persoon: hoofd, hart en handen. Dat betekent dat we investeren in de ontwikkeling van de kennis, vaardigheden, attitudes en inzicht die leerlingen nodig hebben om zelfredzaam en gelukkig te functioneren in de hen omringende wereld.
Om voorspoedig te ontwikkelen hebben de leerlingen een gids nodig. Die gids is de leerkracht. Geholpen door het leerplankader 'Zin in leren! Zin in leven!' dat de harmonische ontwikkeling benoemt en beschrijft, kan hij/zij de leerlingen gericht begeleiden en ondersteunen.
Persoonsgebonden ontwikkeling
Bij de persoonsgebonden ontwikkeling zijn de leerinhouden opgenomen die betrekking hebben op de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes vanuit de fysieke, psychische, sociale en spirituele basisbehoeften om te komen tot Zin in leren! en Zin in leven! Zo vormen we onze leerlingen tot vrije, competente en solidaire mensen die zin en betekenis vinden in leven en samenleven.
Ontwikkeling van een innerlijk kompas
Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid
Motorische en zintuiglijke ontwikkeling
Daarbij hebben we aandacht voor drie ontwikkelniveaus waarop we deze ontwikkeling situeren:
Ik: het persoonlijke niveau, waarbij de aandacht gaat naar de individuele persoon van elk kind en zijn verbondenheid met zichzelf,
Wij: het sociale niveau, waarbij samenleven als gemeenschap centraal staat.
Cultuurgebonden ontwikkeling
Door te werken aan de cultuurgebonden ontwikkeling zetten we in op de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die leerlingen nodig hebben om cultureel zelfbewustzijn te ontwikkelen en om te participeren aan de veranderlijke wereld van vandaag en morgen. Cultureel zelfbewustzijn gaat over het leven in al zijn vormen en over de capaciteit om daarmee te handelen en erop te reflecteren. Zo komen kinderen tot diepere inzichten over wie ze zijn en over de culturele diversiteit die hen omringt.
Mediakundige ontwikkeling
Muzische ontwikkeling
Taalontwikkeling
Ontwikkeling van wiskundig denken
Rooms-katholieke godsdienst
We zorgen voor een krachtige leeromgeving
Onze juffen en meesters doen hun uiterste best om...
overbodige prikkels en afleidingen te vermijden;
te zorgen voor korte bewegingsactiviteiten tussendoor;
je te helpen met een duidelijke structuur in en op je bank;
rekening te houden met wat je al kan, en vanaf daar verder te gaan;
activiteiten aan te bieden die aansluiten bij jouw leefwereld;
nieuwe media gericht in te zetten;
verschillende werk- en groeperingsvormen te gebruiken;
je leerstrategieën bij te brengen zoals identificeren, signaleren, samen ontrafelen, in deelstappen herformuleren, zelfvertrouwen verhogen, uitleg geven, concretiseren en contextualiseren, terugverwijzen en verbanden leggen, ...
je te laten samenwerken met anderen;
leerlingen ook elkaar te laten helpen;
niet enkel te kijken naar wat je leerde, maar ook naar 'hoe' je het leerde;
ruimte te laten voor initiatief;
opdrachten zo vaak als nodig te herhalen;
je meer uitleg te geven als jij dat nodig hebt;
niet van iedereen hetzelfde te vragen;
de leerstof zichtbaar te maken in de klas;
je tijdens en vlak na een opdracht feedback te geven;
je ook zelf dingen te laten nakijken of beoordelen.