Actief en bewust werken aan
socio-emotionele vaardigheden
6 Gouden weken
Een goed begin is het halve werk. De start van een nieuw schooljaar is meteen ook het begin van een heel belangrijke periode waarin de leerlingen en de leerkracht elkaar leren kennen, een plekje zoeken in de groep en afspraken maken. Tijdens de eerste zes weken van het schooljaar worden de rollen, normen en waarden binnen een groep grotendeels bepaald voor de rest van het schooljaar.
Onze leerkrachten kennen dat proces heel goed en organiseren allerlei kleine en grotere activiteiten om hun klasgroep doorheen de vijf fases van groepsvorming te loodsen. Zo vindt iedereen een plekje en wordt de basis gelegd voor een fijne klassfeer.
Soms verandert de samenstelling van de groep gedurende het schooljaar. Er komt bijvoorbeeld een nieuwe leerling bij. Dan herhaalt het groepsvormingsproces zich, en maakt de leerkracht daar opnieuw werk van.
De 5 fases van groepsvorming
Storming: presenteren. De verhouding tussen leerlingen wordt duidelijker, wie is er een leider, wie een volger?
Norming: normeren. De regels, waarden en normen van de groep worden bepaald. Iedereen krijgt een eigen taak in de samenwerking.
Performing: presteren. De groep wordt een team en is klaar voor samenwerking. Er zijn ongeschreven regels waar iedereen zich aan houdt.
Reforming: evalueren. Het einde van het jaar of periode is in zicht. Dit afscheid geeft weer een nieuwe groepsdynamiek, denk bijvoorbeeld aan het afscheid in het 6de leerjaar.
Pesten
Wij zijn een Kiva-school.
Dat wil zeggen dat we een wetenschappelijk onderbouwde methode hanteren om pesten enerzijds te voorkomen én doeltreffend te handelen wanneer er gepest wordt.
Ons Kiva-team bestaat uit juf Jolien, juf Sigrid, meester Wouter en meester Lars. Kinderen en ouders kunnen bij hen terecht voor meer informatie of om pestgedrag te melden. Dan gaan we samen aan de slag.
We spreken elkaar
Oudercontact
Je wordt uitgenodigd op een oudercontact om de resultaten en de ontwikkeling van je kind met de klastitularis te bespreken. Tussentijds kan je de juf of meester uiteraard ook vragen om een gesprek. We vragen je om een afspraak te maken per mail zodat de leerkracht het gesprek kan plannen. Voor zeer dringende zaken kan je de school bellen.
Soms nodigt de school je tussentijds uit voor een gesprek. Meestal bespreek je dan een specifiek probleem en is de zorgcoördinator, de klasleerkracht en een contactpersoon van het CLB aanwezig. Samen gaan we dan op zoek naar een oplossing om je kind goed verder te helpen.
Kindcontact
In een open gesprek gaat een juf of meester op zoek naar de mening en gevoelens van een leerling. Het is een manier om leerlingen beter te leren kennen, wat ook waardevolle informatie oplevert voor het rapport en voor gesprekken met ouders. Ook leerlingen zelf geven aan dat ze een gesprekje met hun leerkracht heel waardevol vinden, zeker in voorbereiding op hun studie- en schoolkeuze.