Zorgvisie
Een handelingsgerichte visie op zorg
Vanuit een sterke bekommernis om het leren en leven bieden we aan elke leerling zorg op maat. We vertrekken vanuit de visie rond handelingsgericht werken: Wat heeft dit kind, van deze ouders, in deze klas, bij deze leerkracht op deze school de komende periode nodig. We accepteren dat kinderen verschillen en zijn bereid om met deze verschillen om te gaan. We vertrekken vanuit hulpvragen in plaats van problemen of etiketten. Van hieruit werkten we lijsten uit met ideeën, oplossingen en acties rond hulpvragen zoals lezen, wiskunde, motoriek, leervoorsprong, sociale vaardigheden, concentratie, impulsiviteit…
Onze zorgcoördinatoren werken op drie niveaus om ervoor te zorgen dat elk kind zo ver mogelijk komt in zijn ontwikkeling, met veel aandacht voor welbevinden en betrokkenheid. Ze zoeken naar mogelijkheden en oplossingen op drie niveaus én ondersteunen de concrete acties om tot resultaten te komen.
Schoolniveau
Op schoolniveau denkt de zorgleerkracht mee na over de schoolwerking, nieuwe ontwikkelingen en hoe we de kwaliteit van ons onderwijs kunnen behouden en verbeteren. Regelmatig vergaderen directie en zorgleerkrachten over de werking van de school.
Leerkrachtniveau
Er is regelmatig overleg tussen de zorgcoördinator en de klasleerkrachten waarin de klaswerking, kinderen of deelleergebieden besproken kunnen worden. De zorgcoördinator volgt gedurende verschillende schooljaren dezelfde kinderen op, waardoor hij goed op de hoogte is van de evolutie van kinderen. Indien nodig wordt het CLB betrokken bij deze besprekingen. De zorgcoördinator gaat samen met de klasleerkracht op zoek naar geschikte hulpmiddelen om kinderen te begeleiden die het moeilijker hebben, maar ook hoe we snellerende kinderen meer uitdaging kunnen bieden, hoe we de werkhouding van kinderen kunnen verbeteren, hoe we het leren lezen kunnen ondersteunen ….
Kindniveau
Sommige kinderen hebben extra (individuele) begeleiding nodig, bijvoorbeeld bij het stimuleren van de fijne motoriek, het puzzelen, het tellen, …
In de kleuterschool gebeurt deze begeleiding bijna altijd IN de klas door zowel de zorgcoördinator als de leerkracht.
In de lagere school worden kinderen ondersteund zowel in als buiten de klas. In de klas gebeurt dit meestal tijdens zelfstandig werk door de leerkracht en/of de zorgjuf. Leerstof kan extra ingeoefend of herhaald worden. Sommige kinderen hebben nood aan een meer individuele begeleiding. Dit gebeurt buiten de klas. Voor ieder kind wordt er een volgsysteem opgesteld. Door regelmatige evaluaties en genormeerde testen (leesniveaus, LVS-test) worden de leerlingen van dichtbij opgevolgd.